FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt29/01/2008

Dröjsmålsränta

En bonde är skyldig mig pengar. Flera fakturor är obetalda sedan ett år. Efter överenskommelsen lovar han betalar senast den 31 januari. Total summa att betala är 250 000 kr. Kan man kräva en dröjsmålsavgift ?

Lawline svarar

Eftersom ni efter det att han försuttit betalningstiden för ett antal fakturor kommit överens om att betalning skall ske senast den 31 januari har ni beslutat om en ny förfallodag. Du kan alltså inte ta ut dröjsmålsränta för fordringarna förrän efter 31 januari. Om han försitter den nya förfallodagen börjar ränta löpa fr o m 31 januari (se 3 § räntelag). Detta förutsätter att du inte i dina tidigare krav på betalning (t ex i fakturorna) angett att underlåtenhet att betala medför skyldighet att betala ränta. Är dock både du och bonden näringsidkare, och skulderna uppkommit i er yrkesmässiga verksamhet, så behöver du inte i fakturorna ha upplyst om att underlåtenhet att betala leder till skyldighet att betala ränta. Då har du rätt till dröjsmålsränta fr o m 30 dagar efter avsänd faktura, och således för det gångna året. Det handlar alltså inte om någon ”dröjsmålsavgift” utan en dröjsmålsränta. Räntelagen hittar du http://lagen.nu/1975:635 Med vänlig hälsning
Andreas HeedRådgivare