FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt21/02/2008

Krav på oskälig faktura?

Ponera att ett företag blivit fakturerad en oskälig summa för utförda tjänster av en revisor (enligt bedömning från andra revisorer). Trots upprepade påtryckningar erhölls aldrig någon specifikation av nämnda faktura. Företaget flyttade efter ett år, och fem år senare kommer ett kravbrev där ovan nämnda revisor hotar med att lämna fakturan till kronofogden. Preskriberas aldrig en sådan faktura? Finns det inte några krav på att en faktura ska vara "rimlig" och specificerad?

Lawline svarar

Hej! För att i första hand kunna avgöra huruvida en faktura kan anses vara ”skälig” måste man titta på vad som är avtalat parterna emellan. Framstår det därefter att det begärda beloppet överstiger det avtalade och det skäliga värdet för utförda tjänster blir fordran i sin tur tvistig. Den omständigheten att motparten skickat fakturan till kronofogden innebär inte att du måste betala utan att först få chansen att pröva fodringen i domstol. Det innebär att du bestrider kravet från kronofogden. I många fall, där man med stor sannolikhet vet att man har rätten på sin sida (vilket jag uppfattar det som genom dina uppgifter att Ni har), så räcker det många gånger att nämna för motparten att man tänker vidtaga rättsliga åtgärder. I ett sådant läge måste motparten kunna förklara å specificera räkningen. Vad gäller preskriptionstiden i detta fall löper den på 10 år såvida inget preskriptionsavbrott görs, vilket innebär att fordran kan göras gällande på den grunden. Med vänlig hälsning,
Peter AhlströmRådgivare