FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt17/02/2008

Finns möjlighet till aktieinlösen vid förskingring?

Om en bolagsman (firmatecknare och delägare till 50 %) i ett aktiebolag har förskingrat pengar och erkänt detta, kan då den andra firmatecknaren/delägaren på ngt vis få till en tvingande försäljning av den förskingrande personens aktier? Erkännandet är muntligt och inte fastställt/undertecknat från ngn bolagsstämma. Summan är 100 000 - 150 000 kr.

Lawline svarar

Hej,

Jag utgår från att ni inte har några särskilda bestämmelser i bolagsordningen eller i något aktieägaravtal, har ni det äger dessa bestämmelser givetvis giltighet.

Enligt aktiebolagslagen är den enda sanktionen som står till buds skadestånd, bolaget (den som lidit skada) måste alltså kräva in den förskingrade summan. Du har även en rätt att få DINA aktier inlösta till ett skäligt belopp, dock fordras det då att det är nödvändigt med tanke på risken för fortsatt brottslighet, tveksamt i detta fall.

Möjligen kan du söka nå en överenskommelse med den andra delägaren om att han/hon ska återbetala beloppet samt åta sig att vid annat missbruk sälja aktierna till dig till ett pris baserat på rörelsens resultat, senaste årens utdelning eller något liknande. Detta formuleras bäst i ett aktieägaravtal varför jag råder dig att kontakta en jurist.

Önskas lagstöd för skadeståndet eller aktieinlösen, se http://lagen.nu/2005:551#K29 .

Med vänlig hälsning,

Jens ÅströmRådgivare