FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt29/01/2008

Rätt att överta hyreskontrakt vid skiljsmässa?

Om ett gift par som bor i en hyresrätt bestämmer sig för att skiljas. Har båda lika mycket rätt till lägenheten även om båda inte står på kontraktet? Kan hyresvärden neka en av makarna att bo kvar om denna ej står på kontraktet, saknar inkomst och har betalningsanmärkningar?

Lawline svarar

Hej Nej, det är den person som står på kontraktet som är hyresgäst i förhållande till hyresvärden och alltså bara denna person som omfattas av de skyddsregler för hyresgäster som lagstiftningen ställer upp i 12 kapitlet Jordabalken (www.lagen.nu/1970:994). Det finns dock regler kring övertagande av hyreskontrakt vid bodelning t.ex. p.g.a. skiljsmässa. I 12:33 2 st Jordabalken framgår det att en make som övertagit en hyresrätt till följd av bodelning har rätt att träda i sin makes ställe gentemot hyresvärden. Värden kan inte neka med hänvisning till t.ex. betalningsanmärkningar. Någon prövning av huruvida maken är lämplig som hyresgäst är överhuvudtaget inte tillåten. Rent praktiskt krävs en upprättad bodelningshandling som anger att hyresrätten har överförts på den make som vill bo kvar. Det räcker inte att makarna uppger att de är överens utan det måste finnas på papper för att kunna göras gällande mot hyresvärden. Hoppas att du har hjälp av mitt svar Med vänlig hälsning
Rådgivare