FrågaEKONOMIÖvrigt27/03/2006

Skälig levnadsnivå (existensminimum)

Hur mycket är existensminimum? Min pension är ca 6600kr netto. Har en pensionsförsäkring på 8000 kr som jag ej kan ta ut, 100 Teliaaktier samt ca 3000 kr i bankkonton, bostadsbidrag 560kr och en hyra på 2721 kr

Lawline svarar

Förr hade begreppet existensminimum dels en socialrättslig betydelse vid beräkning av socialbidrag, dels en skatterättslig betydelse vid avdrag för nedsatt skatteförmåga. Idag tillämpas inte längre begreppet när socialbidraget skall beräknas. Istället talar man om en skälig levnadsnivå. Rätten till ekonomiskt bistånd framgår av socialtjänstlagen, och biståndet skall garantera en skälig levnadsnivå samt utformas så att den sökande i framtiden klarar sig på egen hand. Ansökan om ekonomiskt bistånd skall göras till socialtjänsten som gör en individuell prövning. Då tanken med ekonomiskt bistånd är att det skall fungera som ett sista skyddsnät, betyder det att den sökande själv skall försöka bidra till sin försörjning innan denne har rätt till bistånd. I första hand skall generella förmåner och ersättningar sökas, såsom exempelvis bostadsbidrag. En sökande är i princip ej berättigad ekonomiskt bistånd om denne har tillgångar på banken eller liknande. Ytterligare information finns att tillgå på socialstyrelsens hemsida http://www.socialstyrelsen.se Mvh
Lisa HallergrenRådgivare