FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt07/01/2008

Kroppsvisitation

Fall: En skötsam person med god vandel som smälter väl in i omgivningen bär på en väska på allmän plats, har polis rätt att utan vidare genomsöka denna väska?

Lawline svarar

Hej, Enkelt uttryckt så är svaret på din fråga nej - polisen har aldrig rätt att genomsöka någons väska utan anledning. Att genomsöka någons väska eller liknande innebär att man genomför en s.k. kroppsvisitation. Ett sådant ingripande kan i huvudsak stödja sig på två olika grunder som jag kommer att gå igenom här. Enligt rättegångsbalken 28 kap 11 § ( http://www.lagen.nu/1942:740#K28P11 ) kan kroppsvisitation göras på en person som är skäligen misstänkt (den lägre graden av misstanke) för ett brott som kan ge fängelse. Kroppsvisitation enligt 28:11 av någon som inte är misstänkt får bara göras om det finns väldigt starka objektiva skäl ("synnerlig anledning") att tro att det skulle hjälpa en brottsutredning. Ett andra alternativ som ett beslut om kroppsvisitation kan grunda sig på är polislagen 19 § ( http://www.lagen.nu/1984:387#P19 ). Enligt 19 § 1 stycket får polis vid avlägsnande, omhändertagande eller gripande av någon kroppsvisitera denne för att söka efter vapen etc. eller för att försöka fastställa personens identitet om detta är nödvändigt. Enligt 2 stycket i 19 § får kroppsvisitation också ske i andra fall än vid avlägsnande/omhändertagande/gripande, nämligen för att söka efter vapen eller efter föremål som brukar användas vid skadegörelse, såsom sprayburkar. Inte heller dessa former av kroppsvisitation får ske godtyckligt - för att söka efter föremål som används vid skadegörelse krävs en konkret misstanke om att personen i fråga bär på ett sådant, medan kravet för kroppsvisitation i syfte att upptäcka vapenföremål är något lägre. Det kan vara tillåtet att kroppsvisitera alla personer som befinner sig på en viss plats, t.ex. där två kriminella gäng har samlats. Denna situation ligger dock långt i från den fråga Du ställde. Hoppas att detta är ett tillräckligt svar på Din fråga - i annat fall ber jag dig återkomma med ytterligare kompletterande frågor. Vänliga hälsningar
Jonas ÖjelidRådgivare