FrågaSKATTERÄTTÖvrigt17/02/2008

Uppskov på BR vid utomlandsflytt inom EU

Jag har köpt en BR i januari och tänker sälja den redan om 4 månader för att flytta utomlands ( EU land) . Kan jag flytta reavinstskatt till en annan BR köpt utomlands, med tanke på att jag ägde bostaden i Sverige enbart några månader? Få man äga en BR i sverige och vara begränsad skatteskyldig dvs. har rätt till skattelättnaden ?

Lawline svarar

Hej, Svaret på din första fråga angående uppskov med kapitalbeskattningen på den BR du köpte i januari är nej. Du kan inte, i ditt fall när du endast ägt den i ett antal månader, få uppskov med den så kallade reavinstskatten på din BR. Det kan du läsa om i Inkomstskattelagen (IL 1999:1229) 47 kap 3 § 2 stycke. Det krävs att man har ägt ”ursprungsbostaden” i minst ett år närmast före avflyttningen alternativt under minst tre år av de senaste fem åren. I övrigt om detta krav uppfylls så har Skatteverket sedan en tid tillbaka accepterat köp av ägarlägenheter inom EES som ersättningsbostäder. I övrigt vad gäller de som är begränsat skatteskyldiga och innehar en BR i Sverige så beskattas de vad gäller just kapitalbeskattningen på BR som de som är obegränsat skatteskyldiga, se 3 kap 18 § 6-7 p. samt 44 + 46 kap IL. Innan har man inte haft en möjlighet att dra av räntan på det lån man eventuellt har på BR, men det gäller inte längre. Löpande är beskattningen endast begränsad på en BR, men vid försäljning beskattas man, om den är privat med kapitalvinstskatt. Du finner Inkomstlagen: http://www.lagen.nu/1999:1229 Mvh
Rådgivare