FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt16/12/2007

fel i tjänst

Bil lagades 07-07-25 av en bilverkstad. Nu har samma fel uppstått igen. De åtar sig att reparera bilen men har inte tid förrän om tidigast tre veckor. Vi hävdar att vi vill låna en bil för särskilt en planerad resa norrut. De hävdar att det inte går. Alla deras bilar var redan bokade. Har vi rätt att kräva en hyrbil/lånebil?

Lawline svarar

Hej! Är felet som uppstått på bilen något som beror på bilverkstaden och kan klassificeras som en fel i deras tjänst så kan ni har rätt att hållas skadefria. Enligt 31§ konsumenttjänstlagen http://lagen.nu/1985:716 så ska bilverkstaden se till att ni inte får några kostnader på grund av felet som ni inte skulle ha haft om reparationen gått som den skulle, gör de inte det har ni rätt till skadestånd för den förlust ni gör genom att kanske vara tvugna att hyra bil. Det är lite svårt att avgöra av frågan om felet som nu finns på bilen beror på bilverkstaden. Om det är så så har ni rätt till en hyrbil eller pengar som betalar en hyrbil. Berätta dock först för bilverkstaden vad ni tänker göra så de får chansen att ordna någon lösning åt er. Hälsningar
Rådgivare