FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt06/12/2007

Vem är betalningsansvarig för felparkering?

Hej finns det nån lag om vem som har betalningsansvaret för p-böter? Om jag lånar tex. mammas bil och får en bot på den.. är det då mamma, som bilen står på, som är ansvarig för att boten betalas? eller är det jag, som har kört, felparkerat/inte betalt biljetten?

Lawline svarar

Hej, Svaret blir beroende av vilken lag felparkeringen omfattas av. Enligt 4 § lagen (1976:206) om felparkeringsavgift (FelpL) är det fordonets ägare som ansvarar för att felparkeringsavgiften blir betald. Enligt lag (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering är däremot ägare och förare solidariskt ansvariga att betala avgiften. Detta innebär att de ansvarar" en för alla alla för en". Den senare lagens tillämpningsområde bestäms indirekt av tillämpningsområdet för FelpL vilket frangår av 2 st i 1 §. Denna formulering av tillämpningsområde av de båda lagarna har lett till att det uppstått gränsdragningsproblem mellan regelsystemen. Av 1 § förordningen (1976:1128) om felparkeringsavgift framgår bl.a. att FelpL är tillämplig på överträdelser av lokala trafikföreskrifter. Avgörande för frågan om vilken lag som är tillämlig, och därmed också frågan om vem som är ansvarig för felparkeringsavgiften,är om den aktuella överträdelsen omfattas av en lokal trafikföreskrift eller inte. Gränsdragningen är mycket svår att göra vilket framgår av t.e.x NJA 2001 s 430. Vänligen
Christina WeilanderRådgivare