FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt30/11/2007

Hyreskontrakt

Hej, Jag har två fastigheter, bor i den ena villan som tillhör en av fastigheterna och hyr ut den andra villan på den andra fastigheten. Jag ska nu skriva ett nytt hyreskontrakt med nya hyresgäster och undrar vad jag bör tänka på. Kan jag säga upp hyreskontraktet på grund av att jag vill bo i villan själv eller att något av mina barn vill bo där? Kan man lägga in i kontraktet att uppsägning kan ske både från min (hyresvärdens) och från hyresgästens sida? Anna Gunnarsson

Lawline svarar

Hej, Hyreslagen är en tvingande rättighet till förmån för hyresgästen. En hyresgäst har enligt lagen rätt att utan särskilda skäl säga upp kontraktet med 3 månaders uppsägningstid. Detta kan inte avtalas bort men hyresgästen kan i ert avtal ges en kortare uppsägningstid. Har hyresgästen besittningsskydd så krävs det att hyresvärden har enligt hyreslagen godtagbara skäl för att en uppsägning från hyresvärdens sida skall vara ok. Det går således inte att skriva in i avtalet att hyresvärden alltid har rätt att säga upp hyresgästen om föreskriven uppsägningstid beaktas. Däremot så anses det fallet att du eller dina barn vill flytta in i villan vara ett godtagbart skäl för uppsägning enligt 46§ i hyreslagen. Vänligen
Therese JanssonRådgivare