FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt03/12/2007

Hyra av bostad - tillträdesdag

Hej! jag har en fråga jag vill ställa till er. hoppas att ni kan besvara den. Min fråga handlar om hyresavtal. Det är nämligen att jag ska flytta den 1 december och detta inträffar en lördag, vilket hindrar mig att flytta in den 1 december. Min fråga är om jag har rätt till nedsättning av min hyra från de dagarna som hindrar mig att flytta in? . Eftersom jag måste vänta tills nästa vardag, alltså måndagen i kommande vecka. Jag har läst i min lagbok i kap 12 § 7, 2:a st i Jordabalk. står det att man ska vänta tills nästa vardag, men min fråga är om jag har rätt till nedsättning pga hinder att flytta in. jag hittade också i kap 12 § 18 i Jordabalk ett stycke men vet inte riktigt om man kan koppla den till min fråga? så jag hoppas att ni kan hjälpa mig med den. tack!

Lawline svarar

Hej Precis som du uppmärksammat är det 12 kapitlet 7 § i Jordabalken som är relevant för din fråga. Paragrafen innehåller bestämmelser om när en lägenhet skall hållas tillgänglig för den som skall tillträda den. Det anges att en lägenhet skall hållas tillgänglig för den som skall flytta in senast klockan 12 på tillträdesdagen. Infaller den dag då en lägenhet skall tillträdas eller lämnas på en söndag, annan allmän helgdag, lördag midsommarafton, julafton eller nyårsafton skall dock till- eller avträde i stället ske nästa vardag. Den bakomliggande anledningen till denna reglering är bland annat att dessa dagar normalt sett är arbetsfria för de flesta människor och att det därför kan vara svårt att få flyttningshjälp en sådan dag. I ditt fall innebär det, om man ser till lagens regler, att tillträde skall ske den 3 december vilket är en måndag. Av 12 kapitlets 7 § framgår dock att regeln är dispositiv, det vill säga den gäller endast om inget annat har avtalats mellan hyresvärden och hyresgästen. Det finns således en möjlighet att avtala om att tillträde skall ske exempelvis en lördag, detta avtal har då företräde framför lagens regler. När det sen gäller hyra finns ingen bestämmelse i lagen som anger att denna påverkas av att tillträde skjuts upp till närmsta vardag efter avtalad tillträdesdag. Detta är en fråga som beror på hur ditt hyresavtal ser ut. Har inget avtalats mellan parterna är det troligt att hyra utgår för hela månaden trots att man i praktiken går miste om en eller två dagar under en hyresperiod. Jordabalken hittar du http://www.lagen.nu/1970:994 . Vänligen
Rådgivare