FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt26/11/2007

För hög hyra vid andrahandsuthyrning

Jag hyr ut min 1a i andrahand, och den tjejen som hyr min lgh säger nu att det är olagligt att ta mer hyra än det som sägs. Hyran ligger på 2502 och jag tar 3000. Dvs 500 kr mer. Lägenheten är möblerad. Men el o tv licensen betalar hon separat. Såg att vid nån fråga att det är som mest 10 % som man kan/får ta. Men det är väl inte olagligt?!

Lawline svarar

Hej! En bostadslägenhets hyra ska vara skälig. Vad som är en skälig hyra kan avgöras genom en jämförelse med de hyror som kommunala bostäder med samma läge och standard har. Utöver skälig hyra är praxis att man får ta ut max 10% ytterligare om lägenheten är möblerad. Om hyran som du tar ut överstiger skälig hyra plus 10% är det i princip i strid med Hyreslagen och hyresgästen kan då få rätt att kräva tillbaka överhyran. Prövning av detta kan göras av hyresnämnden. Lycka till!
Hanna AdamsonRådgivare