FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt29/11/2007

Betalat faktura till fel bankgirokonto?

Hej. Jag har betalat en faktura till fel bankgirokonto, en privatperson fick pengarna istället hur gör jag för att rätta till detta?

Lawline svarar

Hej! Om du vet till vilken person pengarna har kommit, är alltid den första möjligheten att helt enkelt kontakta personen i fråga och förklara situationen. I många fall förstår personen misstaget och ger tillbaka pengarna. Du kan även höra av dig till din bank och förklara situationen där de kan hjälpa dig. Vad som rättsligt styr felaktiga betalningar är en princip som kallas Condictio Indebiti. Huvudregeln är att pengarna skall gå åter. Men undantag görs i vissa fall, främst när mottagaren har varit i god tro och förbrukat beloppet eller annars inrättat sig efter betalningen. För att vara i god tro skall man varken ha insett eller bort inse att det rörde sig om en felaktig utbetalning. Här gäller det privatpersoner och här ställs det inte lika högra krav på dig som om det hade varit fråga om t.ex. en bank. Men det bör poängteras att du så fort som möjligt underrättar personen eller på annat sätt kontaktar bank eller advokat så att mottagaren blir varse om felbetalningen. Med vänlig hälsning,
Peter AhlströmRådgivare