FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt08/12/2007

Samäganderätt

Min bror och jag äger 100% av en fastighet, som vi fått i gåva av våra föräldrar. I gåvobrevet finns inskrivet att föräldrarna har oinskränkt nyttjanderätt så länge de lever. Min bror vill nu mot min och våra föräldrars vilja låta sälja fastigheten för att få ut pengar, alternativt först dela upp den och därefter sälja. Har han rätt att göra detta?

Lawline svarar

Hej! Jag kan ge dig ett enkelt svar på din fråga. Din bror har inte rätt att sälja fastigehten. Om ni äger fastigeheten gemensamt (jag utgr fårn att ni äger 50% var) så kan din bror inte utan ditt samtycke sälja eller vidta någon annan åtgärd beträffande fastigheten, se samäganderättslagen 2 §, http://www.lagen.nu/1904:48_s.1. När det gäller föreskriften i gåvobrevet så innebär det också ett hinder mot försäljning mtt era föräldrars vilja. En utfästelse att låta dem få oinskränkt nyttjanderätt under deras livstid är bindande. Vänligen,
Louise DanielsonRådgivare