FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt06/12/2007

Är en hyresvärd skyldig att hämta hyresgästernas sopor?

Hej! Är en hyresvärd skyldig att hämta hyresgästernas sopor? Där min mamma bor finns en tunna för hushållssopor, men papper, glas, metall, plast, elavfall osv. kan man inte lämna någonstans. (Och man får naturligtvis inte lämna sånt i hushållssoptunnan.) Värden säger att hyresgästerna får åka med sina sopor till en återvinningsstation vid ett köpcentrum ca 2-3 km bort. Min mamma har ingen bil, så det blir till att åka buss med tidningskassar o. dyl. Stora grovsopor blir omöjliga att göra sig av med om man inte betalar någon för att hämta dem. Ingår sophämtning i hyran, eller är det rätt av värden att göra så här? mvh

Lawline svarar

Hej, Hyresgästen kan ställa vissa grundläggande krav på hyresvärden inom det område ni efterfrågar. Detta anknyter till att en hyreslägenhet skall uppnå en ”lägsta godtagbar standard” enligt 12 kapitlet, 18a § Jordabalken. Den uppräkning som görs i paragrafen av egenskaper som en lägenhet skall ha är dock att se som fullständig och tyvärr ingår inte just sophämtning. Det finns alltså ingen möjlighet att via lag kräva att hyresvärden skall ordna en fullständig sopstation med avhämtning. Det ni kan göra är att gå igenom hyresavtalet för lägenheten ordentligt för att se om där inte står något om soporna där. Om inte borde kanske hyresgästerna gå ihop och försöka förmå hyresvärden att lägga till en sådan klausul, vilket man inte kan se som en orimlighet. Ni får lycka till och om ni vill läsa den nämnda paragrafen kan ni klicka http://www.lagen.nu/1970:994. Med vänliga hälsningar!
Marcus GlimbergRådgivare