FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt30/11/2007

Flyttstädning

Hej! När jag flyttade in i min hyresrätt för tre år sedan var det inte städat någonstans. Eftersom det var (är) min första lägenhet och jag var helt ny på området "att vara hyresgäst" kände inte till att det skulle vara städat vid inflyttning. Kan jag efter så här lång tid påpeka detta för hyresvärden? Kan jag få kompensation? Det var verkligen smutsigt. Lägenheten hade renoverats innnan jag flyttade in och hantverkarna hade gått med skor inne. (Man blev alldeles svart under fötterna.) Det var även smutsigt i kyl, frys, skåp, bad, toalett osv. och på balkongen låg stora bitar av en plaststol och gamla tidningar. (Jag antar därför att hyresgästen innan inte heller städat efter sig.) Om lägenheten renoverades efter att den förre hyresgästen flyttat ut så måste det ju vara min värds ansvar att anlita någon för att städa upp efter hantverkarna (och även efter hyresgästen innan om denne inte städat). Men eftersom det nu aldrig blev städat så finns det inget kvitto på städningen av min lägenhet. Min värd måste ju känna till att det aldrig blev städat i min lägenhet. Det finns heller inga bevis för att det blev det. Vad ska jag göra? Det känns orättvist att jag ska behöva städa noggrant efter mig när jag flyttar, när jag fick ägnar en hel dag åt att städa när jag flyttade in. mvh

Lawline svarar

Hej, Rätten till flyttstädning, och hur den skall göras, regleras inte i hyreslagen (12 kap Jordabalken). För att man skall ha rätt till en städning innan man flyttar in så måste det stå skrivet i hyreskontraktet. Där man kan också stadgas vem ska betala för städning om flyttstädningen inte är ordentligt gjord. Men om detta inte står skrivet i hyreskontraktet finns det inga rättsliga grunder för att kräva att du skall få ersättning för att det inte var städat när du flyttade in. Den enda ”ersättningen” som då eventuellt hade kunnat varit aktuella hade varit en ersättning för flyttstädning gjord av exempelvis ett städbolag. Om det inte är reglerat i hyreskontraktet behöver du inte städa när du flyttar ut. Är det däremot, vilket är vanligast, är reglerat så berör reglerna förmodligen endast städet mellan två hyresgäster, vilket inte ger dig rätt. Hur som helst tror jag det blir svår för dig att kräva exempelvis hyresnedsättning och dylikt, om inte annat för att det har gått för lång tid. Mitt råd till dig blir därför att du skall förhandla med din hyresvärd om att du eventuellt skall slippa städa när du flyttar ut. Går han inte med på det bör du städa ur din lägenhet, annars kan du få betala för en städfirma som städar ur den. MVH
Rådgivare