FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt26/11/2007

Uppsägning av hyresrätt pga störande besökare

Hyresrätt förverkad? En bekant till mig hade en väninna och hennes pojkvän på besök. Pojkvännen lämnade dem för att uträtta ett ärende. Lite senare kom polisen och knackade på. Det visade sig då att pojkvännen hade tagit sig in hos en granne och försökt komma över en dator. Senare samma vecka lämnade vaktmästaren en uppsägning till min bekant. Där hon uppmanades att flytta inom 3 månader. Då hon varit bara ytligt bekant med pojkvännen, vart hon (och många) mycket förvånade över det. Det var omöjlig att kunna förutse pojkvännens handlande. Är det sannolikt att hon får behålla lägenheten, och vad skall man praktiskt göra?

Lawline svarar

För att en hyresgäst ska tvingas flytta från sin bostad krävs att hyresgästen misskött sig så att rätten till förlängning upphör ( Se Hyreslagen 46 §, JB kap 12 http://www.lagen.nu/1970:994) eftersom det finns ett besittningsskydd till hyresgästens fördel. Om hyresvärden som i det här fallet säger upp avtalet och hyresgästen inte accepterar uppsägningen blir det en tvist om förlängning. Det är då hyresnämnden som avgör om de störningar som hyresgästen eventuellt har orsakat är allvarliga nog för att uppsägningen ska godtas. Normalt görs en helhetsbedömning av hela hyrestiden. Hyresgästens intresse av att bo kvar ställs mot hyresvärdens intresse av att denne flyttar på grund av störningarna. Enstaka allvarliga händelser kan ges betydelse om hyresgästens beteende varit oacceptabelt. Mer vanligt är dock att hyresrätten går förlorad först efter upprepade störningar. Endast den händelse som du beskriver bör inte vara nog för att hyresgästen ska tvingas flytta. Som du påpekar verkar händelsen inte ens vara inom hyresgästens kontroll. Om man som hyresgäst inte vill acceptera en uppsägning bör man helt enkelt bara fortsätta att bo kvar i lägenheten. Det är upp till hyresvärden att inom viss tid överlämna tvisten till hyresnämnden om han/hon vill att saken ska prövas. Gör han inte det är uppsägningen utan verkan och hyreskontraktet fortsätter att gälla som vanligt. Lycka till!
Hanna AdamsonRådgivare