FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt22/11/2007

Uppsägning av hyresgäster

Hej! Vi vill köpa ett hus som innehåller 4 lägenheter. Två av lägenheterna är uthyrda och två står tomma. Vår avsikt är att renovera om hela huset och återställa det i dessursprungliga skick så att det blir en enda stor bostad i stället. Mäklaren hävdar att vi kan säga upp hyresgästerna efter att vi omvandlat/registrerat om huset till en/två familjs hus och rivit ur köken i de två lägenherna som står tomma. Kan det stämma att vi kan säga upp hyresgästerna i de två lägenheterna (efter vomregistrering) för att vi vill bo i huset själva? Detta är viktigt för oss att veta eftersom vi inte är intresserade av att köpa huset annars.

Lawline svarar

Hej! Som ny ägare till fastigheten blir du också hyresvärd. Du är bunden av de befintliga hyresavtalen, 7:13-14 JB. En hyresgäst har starkt besittningsskydd men detta kan genombrytas i vissa fall även om hyresgästen inte misskött sig så att det blir fråga om förverkande enligt 12:42 JB. De omständigheter som medför att hyresgästen inte har rätt till förlängning anges i 12:46 JB. Där anges bland annat fall där: - En större ombyggnad av huset ska ske och om det inte är uppenbart att hyresgästen kan sitta kvar i lägenheten utan nämnvärd olägenhet. Det får dock inte vara oskäligt mot hyresgästen att hyresförhållandet upphör, 12:24 p. 4 JB. Hyresgästen har också rätt att om möjligt flytta tillbaka till huset efter ombyggnaden och har då rätt till en likvärdig lägenhet, 12:46 st 3 JB. Erbjudande om återflyttning beaktas som en omständighet i en prövning av om det är skäligt eller inte. - Det rör sig om ett en- eller tvåfamiljshus och ägaren själv vill använda lägenheten, 12:46 p.6 JB. I detta fall måste hyresgästen dock ges skälig tid att hitta ny bostad. I vissa fall, om hyresförhållandet bestått under en längre tid kan hyresvärden bli tvungen att anvisa en ersättningslägenhet. - Det inte strider mot god sed u hyresförhållandet eller det annars inte är oskäligt mot hyresgästen att hyresförhållandet upphör, 12:46 p.10 JB. Detta är den så kallade generalklausulen som innebär att man väger hyregästens och hyrevärdens skäl till att stanna kvar i respektive säga upp lägenheten mot varandra. Jag vågar inte säga definitivt att du kan säga upp hyresgästerna. För ytterligare vägledning kan du kanske höra med hyresnämnden om avgjorda ärenden som liknar ditt. Hyreslagen hittar du i tolfte kapitlet i Jordabalken, se http://www.lagen.nu/1970:994. Med vänliga hälsningar
Rådgivare