FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt06/11/2007

Försäljning av samägd villa

Två personer äger vardera 50% av en villa och ingen av dem bor där längre. Huset är hos mäklare för försäljning och man har fått ett bud som en av delägarna vill acceptera, medan den andre vill avvakta och invänte högre bud. (Trots att villan varit ute till försäljning i mer än ett års tid.) Vem har rätt..? Finns det något den ene kan åberopa för att tvinga fram en försäljning till erbjudet pris? Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej! Enligt Lagen om samäganderätt måste alla delägare vara överens för att en försäljning ska gå igenom, http://www.lagen.nu/1904:48_s.1 . Den enda lösning som jag hittat är att Ni kan vända Er till domstol för att få förordnande om att huset utbjuds till offentlig auktion, se 6§. I valet mellan att sälja huset till det pris ni nu blivit erbjudna eller att bjuda ut det till offentlig auktion, kanske både Ni och den andre delägaren väljer det första altrnativet. Lycka till! Med vänlig hälsning
Josefine HellquistRådgivare