FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt05/11/2007

Uppsägningstid vid lokalhyra

Hejsan! Det är så att jag hyr en lokal som jag bedriver verksamhet i. När jag skulle hyra denna lokal så ville hyresvärden att jag skulle ha en medhyresgäst som borgen dom första 3 månaderna. Efter 3 månader löpte kontraktet ut. Efter det så ville hyresvärden bara ändra kontraktstiden och fortfarande ha kvar medhyresgästen, vilket inte var avtalat. Efter att hyresvärden delgivit mig detta så har det aldrig förts på tal igen, så sen i augusti står jag utan hyreskontrakt. Nu skall jag flytta och så även mitt företag. Min fråga är då: Hur lång uppsägningstid har jag på lokalen, eftersom jag inte har något kontrakt.

Lawline svarar

Hej, Den lagstadgande uppsägningstiden beror på om ett hyresavtal är på bestämd eller obestämd tid. Aktuella bestämmelser finns i Hyreslagen (JB kap 12, se http://www.lagen.nu/1970:994). Ni har först ingått ett avtal på bestämd tid, men då du stannat i lokalen och hyresvärden inte uppmanat dig att flytta senast en månad efter kontraktets utgång övergår det till ett avtal på obestämd tid (se 3 §). Då gäller för en lokal en uppsägningstid på 9 månader eftersom ni inte avtalat om längre uppsägningstid (se 4 §). Lycka till!
Hanna AdamsonRådgivare