FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt03/11/2007

Andrahandsuthyrning och överhyra

Jag har en dotter som har hyrt en hyreslägenhet i andrahand utan möbler. Hon som hyrde ut hade målat lägenheten och ville ha en högre hyra för detta. Grundhyran är 4400kr/månad men hon begärde 5500kr/månad. Hon har också lovat muntligen att min dotter skulle få överta lägenheten efter ett år. Nu efter ett år vill hon ha tillbaka lägenheten och vi tror att hon ska hyra ut igen till en annan. Är detta lagligt? Kan man kräva pengar tillbaka?

Lawline svarar

Hej. Hyran för en bostadslägenhet ska alltid vara skälig. Vid andrahandsuthyrning innebär detta i princip att förstahandshyresgästen inte har rätt att ta ut mer hyra än vad som betalas till hyresvärden. Påslag på omkring 10 % kan göras om lägenheten hyrs ut möblerad, utrymmet för att ta ut högre hyra på annan grund torde vara mycket begränsat. Det verkar alltså uppenbart att Din dotter betalat så kallad överhyra. Överhyran, det vill säga det överskjutande beloppet, kan krävas tillbaka med ränta upp till två år tillbaka i tiden. Din dotter måste emellertid vända sig med en anmälan till hyresnämnden inom tre månader efter att hennes hyreskontrakt upphörde. På hyresnämndens hemsida hittar ni all information om hur din dotter ska gå tillväga, www.hyresnamnden.se . Din dotter har emellertid ingen så kallad besittningsrätt till lägenheten. En andrahandshyresgäst kan endast få besittningsrätt framför andra andrahandshyresgäster och detta endast efter att ha bott i lägenheten under minst två år. Förstahandshyresgästen kan inte heller lova bort förstahandskontraktet till en andrahandshyresgäst. Förstahandskontraktet är slutet mellan hyresvärden och förstahandshyresgästen och hyresvärden kan inte tvingas att sluta avtal med andrahandshyresgästen istället. Hyresvärden har endast skyldigheter gentemot förstahandshyresgästen och andrahandshyresgästens rätt att nyttja lägenheten är därmed helt beroende av att förstahandshyresgästens kontrakt består. Lycka till!
Johanna NilssonRådgivare