FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt30/10/2007

Köparens möjlighet att stämma säljaren p.g.a. fel

Köparna av mitt hus från 1976 (torpargrund) hävdar att det är golvsvikt i badrummet som renoverades för 5 år sedan. Det har nu efter 9 månader från köpet lossnat några klinkersplattor vid tvättmaskinen och nu vill man stämma mig på 1/2 miljon för åtgärd av badrummet med hänvisning att det inte är en firma som gjort jobbet. Går det?

Lawline svarar

Hej! Att inleda en process angående fel i fastighet är med stor sannolikhet möjligt. Det är dock inte samma sak som att det går att nå framgång med ett sådant tilltag. Tvärtom kan det om man inte har tillräckligt på fötterna bli mycket kostsamt. Reglerna om s.k. faktiska fel återfinns i 4 kap. 19 § jordabalken http://www.lagen.nu/1970:994 . Klinkerplattor som lossnat är sådant som kan utgöra fel i lagens mening. Utifrån uppgifterna i frågan går det inte att säga huruvida det rör sig om ett fel eller inte, därför blir svaret allmänt hållet. Utgångspunkt i bedömningen av om ett fel föreligger är avtalet, alltså om fastigheten stämmer överens med vad som har avtalats. I ”avtalet” ryms såväl ett skriftligt avtal som muntliga uppgifter i samband med köpet. Vidare kan tydliga utfästelser från säljarens sida vara att likställa med en garanti. Säljaren kan ha en upplysningsplikt beträffande vissa uppgifter som denne känner till och som köparen kan ha intresse av att få reda på. Till detta kommer att köparen har en undersökningsplikt. Denna stadgas i 4 kap 19 § 2 st. Undersökningsplikten är långtgående och fel som köparen borde ha upptäckt vid en undersökning får som huvudregel inte åberopas som fel. Som fel betraktas också om fastigheten avviker från vad säljaren med fog kunnat förutsätta. I det sistnämnda uttrycket skall hänsyn tas till bl.a. fastighetens ålder, skick och vad som typiskt sett gäller för liknande fastigheter. De nu nämnda förutsättningarna för felbedömningen samverkar i viss mån. Köparens undersökningsplikt kan t.ex. bli mindre långtgående om säljaren genom uttalanden gett köparen anledning att göra en mindre ingående undersökning än vad som annars skulle vara påkallat. På motsvarande sätt kan undersökningsplikten uttökas p.g.a. av fastighetens ålder och skick. Vill en köpare göra gällande ett fel måste han reklamera felet till säljaren inom skälig tid, 4 kap. 19 a §. Vad som är skälig tid är finns inte någon exakt definition på utan beror på vad det är för typ av fel och övriga omständigheter. Dock kan allmänt sägas att köparen inte får dröja alltför länge med att reklamera. Köparen rätt att reklamera ett fel p.g.a. köpet upphör, då det handlar om prisavdrag, efter 10 år från tillträdet. Detta gäller dock inte om säljaren har handlat i strid med tro och heder. Har man till avtalet infogat en friskrivningsklausul kan det även vara så att köparen inte har rätt att göra gällande felet. Om köparen i ditt fall avser att gå vidare med sina planer på att inleda ett rättsligt förfarande bör du kontakta en sakkunnig för vidare rådgivning. Vad utgången i en tvist i domstol skluue kunna bli går inte att uttala sig om men för att nå framgång måste man kunna bevisa sina påståenden, vilket inte alltid är det lättaste. Vänligen
Lawline RådgivareRådgivare