FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt30/10/2007

Uppsägning av avtal p.g.a. bristande ekonomi?

Hej Jag har en fråga angående medlemskap i en klubb på Gran Canaria. Vi har varit på semester och de har erbjudit oss att bli medlemmar i Anfi Beach Club. Vi skulle betala en summa i handpenning och resten per månad i 5 år. Det handlar om 120 000 kr sammanlagt. Vi har skrivit på ett kontrakt att vi kan utnyttja en svit varannat år i en vecka. När vi kom hem upptäckte vi att vår ekonomi inte klarar av att betala varje månad, 2000 kr till en lägenhet som vi kanske inte kommer att utnyttja. Min fråga är om vi kan annullera vårt avtal och slippa betala så mycket pengar för något som är inte vårt?

Lawline svarar

Hej, för att kunna häva ett ingånget avtal krävs att motparten har brutit avtalet. I det här fallet har Anfi Beach Club inte brutit avtalet utan problemet är Er ekonomi. Detta är tyvärr ingen grund för att kunna säga upp avtalet. Mitt tips är därför att Ni tar kontakt med företaget och frågar om det är möjligt att "sälja" avtalet till någon annan, alltså att någon tar över avtalet istället för Er. Om detta är tillåtet kan Ni försöka hitta någon som är beredd att köpa andelslägenheten. Även om det handlar om mycket pengar så bör Ni se till att inte komma efter med betalningarna. Det finns då risk att ärendet hamnar hos kronofogden vilket gör att skulden växer ytterligare. Vänliga hälsningar
Jonas ÖjelidRådgivare