FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt21/10/2007

När uppstår betalningsansvar för övertagen hyresrätt

Min fd sambo skrev över hyreslägenheten på mig när han flyttade ut (han flyttade i augusti månad). Jag står på kontraktet from 1 oktober. Nu tycker han att jag ska betala hela septemberhyran för att han inte bodde där då, men han hade nycklar kvar och andra saker som tillhörde mig till mitten av september månad. Vad gäller? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Om ni båda stod på kontraktet i september så är ni båda betalningsansvariga för den perioden. Hade han velat att du skulle stå för hela septemberhyran hade detta kunnat regleras med ett inbördes avtal mellan er båda. Mvh
Lawline RådgivareRådgivare