FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt21/10/2007

Skuldebrev upprättat i efterhand

Hej! Jag undrar om det är möjligt att efter viss tid skriva ett skuldebrev i efterhand. Ska man då ange dagens datum eller när pengarna lånades ut?

Lawline svarar

Hej Regler om skuldebrev återfinner du i Lag (1936:81) om skuldebrev som hittar http://lagen.nu/1936:81 . Ett skuldebrev kan sägas vara en skriftlig utfästelse att betala en penningsumma eller ett skriftligt erkännande av en penningskuld. Det finns inget hinder mot att upprätta ett skuldebrev efter det att en skuld har uppkommit såvida de inblandade parterna (framförallt den som är skyldig pengar) är överens och kan enas om storleken på skulden och villkor för återbetalning med mera. I skuldebrevet bör anges när skulden uppkom men det kan även vara av värde att datera dokumentet med aktuellt datum för att ha denna information tillgänglig utifall en tvist skulle uppkomma. Med vänlig hälsning
Rådgivare