FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt23/10/2007

Ofördelaktigt avtal, ocker

Jag har blivit tvingad att ingå ett mycket ofördelaktigt avtal om pris med kund för att över huvud taget få betalt för det arbete jag utfört för honom. Har tvingat mig ge honom en väldigt stor rabatt. Detta med vetskapen att jag står i beroendesituation till honom. Alternativet jag fick var att antingen stämma honom eller acceptera avtalet. Kunden är medveten om att jag inte har råd att stämma honom. Var läser jag om detta? Är detta utpressning?

Lawline svarar

Att utnyttja någon annans beroendeställning i ett avtalsförhållande är vad man inom juridiken kallar för ocker. Denna situation regleras både i Avtalslagen och i Brottsbalken. Med Avtalslagens 31§ kan ni ogiltigförklara det avtal som ni slutigt. Detta innebär i praktiken att alla prestationer som utförts skall gå åter, mer information om denna bestämmelse hittar ni http://lagen.nu/1915:218. Detta kan dock leda till en invecklad avtalstvist och då ni inte vill gå till domstol rekommenderar jag att ni informerar den andra avtalsparten om att ocker är brottsligt enligt 9 kap. 5§ Brottsbalken och att ni kan gå till polisen. Ni bör i det sambandet även informera motparten att det inte blir fråga om en stämning från dig, ocker faller nämligen under allmänt åtal och han blir därmed stämd av staten. För mer information om denna bestämmelse se http://lagen.nu/1962:700. Allt detta förutsätter klart att er motpart verkligen utnyttjat er beroendeställning och att denne är medveten om det, men som ni beskrev situationen verkade detta stå klart. Med vänliga hälsningar
Marcus GlimbergRådgivare