FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt13/10/2007

Avtal om uppsägningstid vid andrahandsuthyrning

Hej! Jag ska hyra ut en hyreslägenhet i andrahand. Hyrestiden är mellan 071115-080331. Kan jag ha med tre månaders uppsägningstid i kontraktet och gäller detta då för båda parter? Tex att jag måste skicka ett rekommenderat brev där jag säger upp hyresgästen efter ca en månad av hyrestiden? Jag vill alltså formulera ett kontrakt där hyresgästen måste betala hyra merparten av dessa fyra månader om det är möjligt.

Lawline svarar

Eftersom hyresförhållandet är på bestämd tid och kortare än 9 månader behöver du inte avtala om en uppsägningstid, avtalet upphör i så fall automatiskt vid hyrestidens utgång (bara inte du som hyresvärd accepterar att hyresgästen fortsätter bo kvar). Detta framgår av hyreslagen (JB 12 kap 3 §, se http://www.lagen.nu/1970:994). Hyresgästen har enligt hyreslagen alltid en rätt till att säga upp kontraktet till en bostadslägenhet vid det månadsskifte som inträffar tidigast 3 månader efter uppsägningen, oavsett vad avtalet säger (5§). I ditt fall betyder det att om du inte vill att hyresgästen ska kunna dra sig ur hyresförhållandet i förtid är det viktigaste att ni inte bestämmer en kortare uppsägningstid i ert kontrakt. Avtalas ingen uppsägningstid alls i avtalet upphör det vid hyrestidens utgång, men tre månader kommer enligt ovan då ändå att gälla för hyresgästen. Bestämmer ni en uppsägning på 3 månader blir skillnaden den att du måste komma ihåg att säga upp avtalet på avtalat vis senast 3 månader före hyrestidens utgång. Ett bra tips är att använda sig av de förtryckta hyreskontrakt som finns exempelvis i välsorterade bokhandlar. Lycka till!
Hanna AdamsonRådgivare