FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt31/10/2007

Köp av bostadsrätt

Jag bor i en hyresrätt svart i andrahand. Snart ska fastigheten ombildas till bostadsrätter. Han som har förstahandskontraktet har själv inte möjlighet eller intresse av att köpa den. Däremot har han erbjudit sig att köpa den åt mig. Hur skulle en sådan affär kunna gå till? Kan jag låna ut pengarna förstahandsgästen som köper lägenheten och betalar tillbaka lånet till mig med lägenheten? Vilka hinder kan finnas och hur blir de skattemässiga följderna av en sådan affär?

Lawline svarar

Hej! Det finns många sätt att gå tillväga här. Att göra på det viset du beskriver är fullt möjligt. Att låna ut pengar är emellertid aldrig riskfritt. Man skall alltid utgå från att gäldenären vill "blåsa" en och man skall skaffa betryggande säkerhet för lånet (detta kan låta cyniskt men verkligheten är cynisk ibland). Du bör skriva ett avtal med förstahandshyresgästen om att bostadsrätten skall utgöra säkerhet för lånet. Lägenheten blir då pantsatt och du skall underätta bostadsrättsföreningen om detta. I samma avtal skall du skriva att bostadsrätten skall överlåtas på dig en viss dag och att lånet därmed likvideras. Några skatterättsliga konsekvenser av detta uppstår inte. MVH
Rådgivare