FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt28/10/2007

Förtal

Hejsan, jag har en bra fråga, jag blev anklagad för våldtäckt och tjejen spred ut detta i vida banor, nu har hon sagt att hon ljög och jag tänker göra en anmälan mot henne. är det troligt att hon får nått straff för detta eller ska jag bara le åt att jag blitt kallad våldtäcksman under en tid och säkerligen kommer få höra det mera?

Lawline svarar

Hej, Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller på annat sätt lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning har gjort sig skyldig till förtal, se 5:1 Brottsbalken (http://lagen.nu/1962:700). Detta brott har böter som påföljd och om det räknas som grovt även fängelse. När hon sa dessa saker måste hon dessutom ha haft uppsåt att vilja utsätta dig för andras missaktning. Om detta skulle gå vidare till en domstol så är det svårt att säga om hon skulle dömas. Du måste först kunna bevisa att hon sagt dessa saker och att hon hade uppsåt att vilja utsätta dig för andras missaktning. Och om det kan bevisas är det svårt för mig att avgöra vad för slags påföljd hon eventuellt skulle få. Påföljden beror förutom brottets grovhet även på hennes ålder, om hon är straffad sedan tidigare m.m. Med vänlig hälsning,
Cecilia JohanssonRådgivare