FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt10/10/2007

Ersättningskrav för utfört ändringsarbete

Jag har flyttat från en hyreslägenhet och nu kräver värden mig eftersom jag målat om. All information vi fick var en broschyr där det stod att man fick måla och tapetsera bara det gjordes med bra kvalitet. När jag sen flyttade så fick jag krav för att vi målat på tapet och därmed sänkt standarden. Kan dom ställa ett sånt krav?

Lawline svarar

Hej, enligt Jordabalken 12 kap 24 a § som Du hittar http://www.lagen.nu/1970:994#K12P24a har en bostadshyresgäst rätt att t.ex. måla och tapetsera om i lägenheten. Av samma paragraf framgår också att om det ändringsarbete som görs innebär att lägenhetens bruksvärde minskar så har hyresvärden rätt till ersättning för detta. Hyresvärden kan alltså inte kräva att Du "gör arbetet ogjort", men om lägenhetens bruksvärde har minskat är Du tvungen att betala ersättning motsvarande kostnaden för att återställa lägenheten. Om Du anser att ommålningen inte har minskat lägenhetens bruksvärde kan Du bestrida kravet från hyresvärden. Frågan kommer då att få avgöras av hyresnämnden. För vidare information se hyresnämndens hemsida http://www.dom.se/default____820.aspx . Vänliga hälsningar
Jonas ÖjelidRådgivare