FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt16/10/2007

Hot mot hyresvärd skäl att vräla en hyresgäst?

hej jag o min man hyr ut våran stuga till ett par. nu är det så att mannen som hyr av oss hotade verbalt min man igår kväll, vi måste vräka dom hur går vi till väga? kontraktet är på 5 år

Lawline svarar

Hej, Enligt huvudregeln i 25 § hyreslagen så får inte hyresgästen utsätta omgivningen för störningar. Som störningar räknas bland annat hot mot hyresvärden. Om en störning sker kan det vara tillräckligt för att hyresrätten ska förverkas, se 42 § 6 p. hyreslagen. För att så ska bli fallet krävs en allvarlig störning, något hot är. Vidare krävs dock att ni varnar hyresgästen att han inte får bete sig så. Bättrar han inte sig så kan ni efter att ha anmält det till socialnämnden vräka honom (via tingsrätten). I vissa fall kan dessa hot anses som särskilt allvarliga störningar, exempelvis om det rör sig om hot om våld, så kan de formella kraven ovan sättas åt sidan och ni bör då direkt vända er till tingsrätten. Ni finner hyreslagen som kapitel 12 i Jordabalken: http://www.lagen.nu/1970:994 Lycka till! Mvh
Rådgivare