FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt07/11/2007

För hög hyra vid 2:a-handsuthyrning?

Jag hyr en 1:a i andrahand och betalar 5500 (möblerat, inkl el, bredband). Har dock fått reda på att den egentliga hyran ligger på 3800. Han jag hyr av säger hela tiden att han ska fixa intyg på att hans hyresvärd har godkänt andrahandsuthyrningen, men det har gått en månad och jag har ej sett något papper. Jag vill ej trycka för mycket eftersom jag bara har en månads uppsägning. Är det möjligt för mig att få tillbaka mellanskillnaden i hyra efter att jag flyttat ut? Och vad bör jag göra om andrahandskontraktet ej blivit godkänt av hyresbolaget? Mvh Anna

Lawline svarar

Hej Anna och tack för din fråga! Det som gäller vid andrahandsuthyrning är att 1:a-handshyresgästen skall kräva en skälig hyra av dig. Detta innebär att denne kan kräva dig på den faktiska hyran med påslag av max 10%, något som inte är fastslaget i lag men har framkommit i praxis, alltså tidigare avgöranden. Du har uppenbarligen betalat för mycket i hyra och du har möjlighet att kräva återbetalning av de aktuella pengarna. Ta först och främst ett samtal med 1:a-handshyresgästen men om denna inte skulle lyssna på dina argument har du dock alltid möjlighet att vända dig till Hyresnämnden och få saken prövad, www.hyresnamnden.se. Ligg även på 1:a-handshyresgästen gällande att du verkligen vill ha ett ordentligt avtal, något som skall vara underskrivet av såväl denne, hyresvärden som du själv. Om han eller hon hyr ut till dig utan hyresvärdens samtycke kan detta leda till att du, när som helst, kan bli avhyst från lägenheten med omedelbar verkan. Även 1:a-handshyresgästen kan bli vräkt pga. detta. Lycka till! Med vänliga hälsningar
Rådgivare