FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt10/10/2007

Störningar i boendet

Så här löd frågan. Min son pryar på ett bageri och ställer väckarklockan att ringa kl.03.00. Första natten kommer grannen sättandes(bor i en hyreslägenhet) kl.03.15 och ringer på dörrklockan oavbrutet ca 3-5 minuter. Jag vågar inte öppna eftersom han tidigare varit otrevlig mot oss.Det är total kakafoni i lägenheten. Nästa natt kommer han redan kl.03.08 och bankar på dörren( dörrklockan är nu urkopplad.) tills jag öppnar, varpå grannen ifrågasätter att väckarklockan ringer mitt i natten. Jag berättar då som det är. Grannen undrar om jag har för avsikt att flytta, ska troligen beaktas som ett förtäckt hot. Nåväl, min hyresvärd påstår nu att att ovanstående händelser inte är tillräckliga för att utdela en störningsanmälan till grannen. Kan det verkligen stämma? Det hela var mycket obehagligt, både för mig och min son.

Lawline svarar

Hej, Störningar vid boende i hyresrätter regleras i 25 § hyreslagen, se http://lagen.nu/1970:994#K12 . Exempel på vanliga störningar är högt ljud från radio, TV och stereo men även störande, stötande och annat olämplig uppträdande mot grannar utgör störning. Alla störningar blir även mer allvarliga om de pågår kontinuerligt och under natten. Utgångspunkten när man bedömer störningar är den allmänna uppfattningen om vad man bör tåla när man bor i ett hyreshus. Att en person kommer och hotfullt bankar på dörren när en väckarklocka ringer, om än väldigt sent, är med stor sannolikhet inget man skall behöva tåla. Dessa situationer är dock väldigt problematiska och ofta vet inte hyresvärden hur han på ett effektivt sätt skall gå tillväga för att bli av med en störande hyresgäst. Många hyresvärdar skickar skriftliga varningar till störande hyresgäster, men fullföljer inte ärendet på ett effektivt sätt. I ert fall verkar det som om er hyresvärd inte ens vill skicka en skriftlig varning. Detta har dock lagstiftaren haft i beaktande vid utformningen av hyreslagen och det finns således en utväg som hyresgäster kan använda för att få en passiv hyresvärd att agera i störningsärenden. Som hyresgäst kan man nämligen att ansöka hos hyresnämnden om åtgärdsföreläggande för hyresvärden att säga upp avtalet med den störande hyresgästen och hänskjuta ärendet till prövning. Om er hyresvärd vägrar agera vid fortsatta störningar så är detta ett bra sätt för er att tvinga fram ett agerande från er hyresvärd. Med vänlig hälsning,
Gabriel WestinRådgivare