FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt26/11/2007

Förverkande av hyresrätt vid obetald hyra

Uppsägning av hyresavtal. Min hyresgäst har ej betalt hyra sedan i Augusti - 07 och jag vill säga upp hans avtal enligt 12 kap 42 § första stycket 1 i Jordabalken. 1. Kan jag kräva att han flyttar omgående? 2. Betyder 12 kap 44§ första stycket 1 även i detta fall att han har rätt att behålla lägenheten om han betalar in all hyra inom 3 veckor från det att han får uppsägningen? 3. Gäller samma sak för andrahandskontrakt och förstahandkontrakt vad gäller när hyresgästen bryter mot sitt betalningsansvar?

Lawline svarar

1-2. Ja, om en hyresgäst inte betalar sin hyra senast en vecka efter förfallodagen enligt avtalet förverkas hyresrätten enligt Hyreslagen 42 § 1p (se JB kap 12 http://www.lagen.nu/1970:994). Detta gör att hyresvärden kan kräva att hyresgästen flyttar utan rätt till uppsägningstid. Dock gäller mycket riktigt en återvinningsfrist på tre veckor. För att återfå hyresrätten krävs att hyresgästen inom 3 veckor betalar den obetalda hyran. Fristen börjar löpa då hyresgästen delgivits och meddelande om förverkandet lämnats till socialnämnden enligt 44 §. Hyresvärden har även rätt till ersättning för kostnader och ränta. Betalar inte hyresgästen inom fristen kan hyresvärden ansöka om avhysning av hyresgästen då ytterligare 2 vardagar har gått. 3. Betalningsskyldigheten för en lägenhet är kvar hos förstahandshyresgästen även om denne hyrt ut lägenheten i andra hand. Hyresvärden kan alltså alltid kräva förstahandshyresgästen på hyran. Förstahandshyresgästen kan i sin tur kräva andrahandshyresgästen på samma vis. Lycka till!
Hanna AdamsonRådgivare