FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt28/10/2007

Avloppsproblem i bostadsrätt

Hej, jag undrar vad man har för rätt vid köp av bostadsrätt. När man märker att det är problem med avloppen. Att det ständigt blir stopp etc. Kan man yrka någon sorts skadestånd för att åtgärda problemen?

Lawline svarar

Hej! Avlopp och andra gemensamma funktioner i ett hus är normalt något som föreningen och inte de boende ansvarar för. Skulle det vara så att personen Du köpte lägenheten av har hanterat avloppen vårdslöst kan han hållas ansvarig för problemen som uppstått. Dock bör du i första hand prata med föreningen och uppmana dem att lösa problemet. Att yrka på ett skadestånd i syfte att få pengar är inte genomförbart, då Du först måste lösa problemet och sedan kräva den ansvarige på beloppet reparationen kostat i efterhand. Vänligen,
Rådgivare