FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt25/10/2007

Är det störningar i boendet att spela piano?

Hej! Jag undrar vad som gäller vid pianospel i hyreshus: är det ok att man spelar lugna stycken (och är skicklig pianist - alltså inget klink), inte spelar före 12.00 och inte efter 20.00, och håller sig till fasta tider (då vi fått höra att detta är att föredra) - dvs. mellan 19.30 och 20.00 om det gäller må-lö och på söndagar mellan 13-14.00 eller mellan 17-18.00, och oftast inte spelar mer än 40 minuter per dag? Måste man även hålla sig under en viss ljudvolym (kolla med decibelmätare)? Hyresgästförningen säger att detta är helt ok (och att vi tom. ligger i underkant då man enligt lag får spela upp till 2 timmar per dag), men vi ville ändå dubbelkolla med någon annan. Vore oerhört tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej, I hyreslagen (12 kap JB) finns i 25 § en bestämmelse som rör s.k störningar i boendet. När en hyresgäst använder lägenheten skall han se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö. Det finns ett rättsfall från Högsta domstolen (NJA 1991 s 574) som rörde just pianospel. I fallet hade en person spelat piano i sin lägenhet upp till två timmar på vardagar utom fredagar. Under helgerna spelade personen under två till fyra timmar med undantag för semestertid. Grannarna blev störda av pianospelet. Vid bedömningen av vilket mått av störning som de kringboende skall behöva finna sig i blir enligt HD bla pianospelets ljudnivå av betydelse. Vidare får hänsyn tas till spelperiodernas längd, frekvens och förläggning under dygnet. I det nämnda fallet ansåg HD att pianospel med den omfattning och förläggning på dygnet som det rörde sig om inte kunde anses gå utöver vad som kan anses godtagbart även om det har varit regelbundet återkommande under lång tid. Man kan säga att det enligt praxis (det nämnda rättsfallet) är fastslaget att pianospel under två timmar per dag får anses godtagbart. Vad gäller ljudnivån uttalar HD att det finns vissa möjligheter att dämpa klangen genom åtgärder med instrumentet. Vidare säger de att störningar från pianospel också kan minskas genom olika anordningar i det rum där spelningen sker. I tingsrättens dom angavs att ljudnivån uppgick till 30 a 35 decibel. Om ni spelar lugna pianostycken och dessutom är en skicklig pianist och ämnar spela i den omfattning ni beskrivit har jag svårt att se att det skulle klassas som störningar i boendet. Jag hoppas Ni är nöjd med svaret! Vänligen
Christina WeilanderRådgivare