FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt30/10/2007

Villkorsändring jordbruksarrende

Om jag arrenderar ut jordbruksmark (sidoarrende) och vill ändra villkoren i avtalet (6-årigt avtal) i samband med uppsägningstiden för avtalet. Skall jag säga upp avtalet för omförhandling eller skall jag bara begära en villkorsändring?

Lawline svarar

Hej! Enligt Jordabalken 8:2 stadgas att vid arrende för viss tid som ej understiger ett år skall uppsägningen alltid ske för att avtalet skall upphöra att gälla vid arrendetidens utgång. Vill jordägaren eller arrendatorn att arrendevillkoren ändras för en ny arrendeperiod skall han meddela motparten detta i den ordning som enligt 8:8 gäller för uppsägning. IUppsägning och begäran om villkorsändring skall ske senast ett år före arrendetidens utång, om avtalet träffats för minst fem år. Så du bör alltså Du skall alltså säga upp avtalet i den ordning som stadgas i JB 8:8 http://www.lagen.nu/1970:994#R35 Mvh
Josefin WerreRådgivare