FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt08/10/2007

Besittningsskyddet för hyreslokaler

Vi har hyreskontrakt för en lokal under tre år. Enligt avtalet skall uppsägning ske 9 månader innan hyrestidens utgång. I annat fall förlängs det med 3 år för var gång. Gäller dessa regler oss som hyresgäst eller gäller det både hyresvärd och hyresgäst. Dvs. finns det risk att vi kan bli uppsagda från vår lokal efter en 3-års period utan att vi har misskött oss?

Lawline svarar

Hej, Regler kring hyresavtal finns i Jordabalkens 12 kapitel som Du hittar http://www.lagen.nu/1970:994#K12 . Uppsägningstiden gäller båda parterna i avtalet, d.v.s. både för hyresgästen och hyresvärden. När hyrestiden för en lokal är längre än nio månader är lägsta tillåtna uppsägningstid för uppsägning från hyresvärdens sida nio månader, detta enligt 4 § 2 stycket 5 punkten. Detta innebär att hyresvärden har rätt att säga upp Ert hyresavtal senast nio månader innan hyrestidens utgång och att Ni då blir skyldiga att flytta när hyrestiden löpt ut. Det s.k. besittningsskydd som finns innebär inte att Ni har rätt att ha kvar hyreskontraktet utan att Ni kan ha rätt till ekonomisk ersättning vid uppsägning från hyresvärdens sida. Ni kan alltså bli tvungna att flytta från lokalen efter uppsägning av avtalet oavsett hur Ni har skött Er under hyrestiden. Den ersättning en hyresgäst i så fall kan ha rätt till motsvarar en årshyra (58b §). Rätten till ersättning gäller endast om inte hyresvärden kan åberopa något av de fem undantagen i 57 §. Vänliga hälsningar
Jonas ÖjelidRådgivare