FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt21/09/2007

Muntligt avtal vid fastighetsköp

Hej! Har ett muntligt avtal med en kvinna om att köpa hennes hus.Hon sa att hon anlitat en jurist och att papperen var klara bara min underskrift som saknades.Jag har hyrt ut mitt radhus,skulle flytta in i huset den 1/10. Har en en del mail"bevis".Idag ringer kvinnan mig ger mig alla möjliga ursäkter,hon har fått ett problematiskt liv och vill helt! Ändra vårt ursprungliga avtal vilket jag inte kan betala som hon var väl medveten om.Jag spelade in senare samtal ikväll där hon erkänner vi hade ett avtal preciserat men att hon nu måste tänka på sig! Vad hur/kan jag överhuvudtaget driva detta vidare? vad har jag för chanser i en förhandling? känns som hela mitt liv är raserat.Flyttbil beställt packat och klart.Tacksam för svar omgående då situationen är akut. Mvh

Lawline svarar

Hej Utgångspunkten i svensk avtalsrätt är att bindande avtal kan ingås muntligt. För fastighetsköp gäller dock vissa formkrav för att bundenhet skall uppkomma. Köp av fast egenomdom skall upprättas 1) skriftligen 2) undertecknas av säljaren och köparen 3) det skall finnas en skriftlig överlåtelseförklaring och 4) ett pris. Om dessa formkrav inte är uppfyllda är ingen av parterna bunden. Kvinnan är därför inte bunden av ert avtal. Lagregler om detta hittar du i 4 kap. 1 § jordabalken http://www.lagen.nu/1970:994 Vänligen
Rådgivare