FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt20/10/2007

Måste vi klippa häcken på grannens sida?

Vi har en häck som växer mellan två tomter. Måste vi klippa häcken på grannens sida också och städa efter oss?

Lawline svarar

Svaret beror lite på omständigheterna. Vanligast i praktiken får ändå sägas vara att grannar kommer överens om hur skötseln ska skötas av buskage mellan tomter vid eventuella oklarheter. En tidigare överenskommelse mellan grannar om vem som ansvarar kan anses bindande även för framtiden, till exempel att man överenskommer om att den som vill ha häcken planterad ska stå för skötseln. Ett sådant ansvar får då rimligtvis också sägas innefatta att städa efter sig. En granne blir dock som huvudregel aldrig bunden av tidigare ägares överenskommelser. Förutsatt att häcken växer mittemellan tomterna och med antagandet att grannen en gång lämnat sitt samtycke till planteringen kan ni mot er vilja inte ha något ansvar för att sköta den del av häcken som inte ligger på er mark. Vänliga hälsningar
Johanna NilssonRådgivare