FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt29/09/2007

Samäganderätt samt nyttjanderätt

Samägd fastighet/nyttjanderätt Gäller en nyttjanderätt i samägd ( 3 ägare ) fritidsfastighet om endast en ägare beviljat denna. Kan man överlåta alt ärva en nyttjanderätt.

Lawline svarar

Hej! Enligt 2 § Lag om samäganderätt så krävs varje samägares samtycke för att kunna vidta åtgärd med det samägda godset. Detta innebär följdaktligen att det krävs samtycke från alla tre ägare för att upplåta nyttjanderätt till fastigheten. Det går att både överlåta och ärva en nyttjanderätt. Med vänlig hälsning
Josefin WerreRådgivare