FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt28/09/2007

Återkräva hyra vid andranhandsuthyrning & skenkontrakt

Hej! Om jag hyr en lägenhet i andra hand och detta ej är ett lagligt kontrakt. Har jag då möjlighet att kräva tillbaka eventuell överhyra? Spelar det någon roll vilken hyra som står i vårat kontrakt? Alltså om det står att jag endast betalar den lagliga hyran i kontraktet, men i själva verket betalar dubbelt så mycket till dennes konto. Går detta på något sätt att bevisa? eller är det kört då det faktiska, olovliga, beloppet ej står i kontraktet? Tacksam för svar!

Lawline svarar

Det finns en speciell bestämmelse i hyreslagen (JB 12 kap 55e §, se http://www.lagen.nu/1970:994) som tar sikte på andrahandshyresgästers möjlighet att ansöka hos hyresnämnden om att få tillbaka hyra som är högre än vad som anses skäligt enligt lagen. Bestämmelsen gäller den hyra som uthyraren mottagit, alltså det som du faktiskt betalat. Muntliga hyresavtal är även lika giltiga som skriftliga och det som ni överenskommit om den högre hyran gäller trots att ni har skrivit ett kontrakt med en lägre hyra. Eftersom du betalat till uthyrarens konto kan banköverföringarna fungera som bevis för vad du faktiskt betalat om ord skulle stå mot ord. Det finns dock vissa begränsningar i tiden för denna möjlighet. Ansökan får inte gälla hyra för mer än 2 år tillbaka i tiden, och måste göras senast inom tre månader från att man lämnat lägenheten. Om man bor kvar i lägenheten finns däremot möjlighet samtidigt ansöka om att hyresnämnden ska fastställa en ny hyra som är skälig och ska gälla fortsättningsvis under hyresförhållandet. Lycka till!
Hanna AdamsonRådgivare