FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt17/10/2007

Uppsägning av hyresavtal

Hej, jag och min familj bor i en villa som vi hyr av en privat hyresvärd. Vi har bott här i tre år snart och betalat hyran som vi ska osv. Nu har vi blivit uppsagda på de grunder att hyresvärden själv vill flytta in i huset vi hyr. Vi har två barn som precis börjat skolan här. Kan han göra så?? Vi har ett vanligt standardkontrakt och uppsägningstiden är tre månader. mvh Agneta

Lawline svarar

Som jag uppfattar din fråga så har ni hyrt villan av er hyresvärd på obestämd tid. Ni har visserligen bott i villan i tre år och har därmed ett besittningskydd. Däremot så är det ett besittningsbrytande skäl att hyresvärden vill ha villan för eget boende, detta framgår av hyreslagens 46 § 6 p, se http://lagen.nu/1970:994#K12 . Tyvärr innebär detta att ni kommer att förlora en eventuell tvist mot er hyresvärd och blir tvingade att flytta från villan. Ni har dock rätt till tre månaders uppsäningstid och er hyresvärds uppsägning måste vara skriftlig för att vara giltig. Sammanfattningsvis innebär detta att er hyresvärd har rätt att säga upp ert hyresavtal med tre månaders uppsägningstid. Vänligen,
Gabriel WestinRådgivare