FrågaPROCESSRÄTTDomstol18/10/2013

44 kap 8 § 1 st. Rättegångsbalken

Hej jag undrar om ni skulle kunna förtydliga 44 kap 8§ 1 st. åt mig. Vad innebär den exakt för den kärande? mvh Gladys

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Då du frågar om vad innebörden är för kärande antar jag att din fråga gäller 44 kap 8 § rättegångsbalken (https://lagen.nu/1942:740). Om din fråga gäller en annan lag får du gärna ställa om din fråga.

I 44 kap 8 § 1 st rättegångsbalken står det att om tredskodom meddelas mot kärande ska käromålet ogillas förutsatt att det inte medgivits av svarande eller det på annat sätt uppenbart framgår att käromålet är grundat.

Första stycket i paragrafen har alltså som syfte att förklara vad som händer när kärande uteblir från processen. Tredskodom är en summarisk prövning, vilket betyder att ingen riktig huvudförhandling sker utan att processen avgörs på grund av de handlingarna som redan tidigare förekommit i målet, exempelvis under förberedelserna. Kärande är den person som i ett tvistemål har inlett själva processen, det är alltså personen som har ”stämt” svarande. Den typiska följden om tredskodom meddelas mot kärande är då att käromålet ogillas. Detta innebär att processen helt enkelt läggs ner.

Om svarande dock medgivit käromålet så blir följden att käromålet bifalls. Detta händer även när käromålet är uppenbart grundat. Då 44 kapitlet rättegångsbalken endast är tillämpligt i tvistemål finns det ingen risk att en tredskodom meddelas i en brottmålsprocess, vilket skulle kunna verka tveksamt ur rättsäkerhetssynvinkel. Hoppas svaret varit tillräckligt förklarande och gällde rätt lag.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare