FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt24/09/2007

Avtal med avliden

vad händer om man slutför en affär med en som dött och man själv känner till dödsfallet? är dödsboet då bundet av köpet?

Lawline svarar

Detta får avgöras med hjälp av de ordinära reglerna för avtalsslut. Förelåg redan ett bindande avtal mellan dig och den avlidne, har du nu istället ett anspråk på dödsboet. Hade förhandlingarna inte kommit så långt som till ett avtalsslut, kan du inte längre uppnå detta. Inte heller om du sluter avtalet med någon som har den avlidnes fullmakt kan du uppnå ett bindande avtal då du känner till att personen har avlidit och därmed är i ond tro om förhållandet (se 21 § AvtalsLagen). Med vänlig hälsning
Simon CarlssonRådgivare