FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt12/09/2007

Servitut, underhåll av väg

Hej! 2006-08-22, besvarade ni en fråga om hur man upprättar ett servitut för nyttjand av väg. Min fråga är: Vem skall stå för underhållet av vägen, härskande eller tjänande fastighet? 14 kap. Jordbalken, 1§ andra stycket säger emot 6§ andra stycket! Tacksam för skyndsamt svar. Mvh

Lawline svarar

Hej! Utgångspunkten för avtalsservitut är att den tjänande fastigheten inte får åläggas några positiva förpliktelser. Av 14 kap. 1 § 2 st. jordabalken framgår dock att ett servitut får förenas med skyldighet för den tjänande fastigheten, att underhålla väg, byggnad eller annan anläggning som avses med servitutet. En sådan underhållsskyldighet går alltså att skriva in i servitutet. 14 kap. 6 § 2 st. tar, enligt förarbetena, främst sikte på situationen då den tjänande fastighetens ägare inte har åtagit sig att ansvara för underhållet av, i det här fallet, vägen. Om det inte nämns något om underhållsskyldighet i servitutet är det således främst den härskande fastigheten som har att utföra underhållet av vägen. Lagtext hittar du http://www.lagen.nu/1970:994#k14 Vänligen,
Filip SkoglundRådgivare