FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt06/10/2007

Felaktig löneutbetalning

Jag fick en slutlon utbetald i maj forra aret pa ca 7000 kr, ett halvar senare kom min da fd arbetsgivare pa att det var 2300 kr for mycket och fakturerade mig pa summan, kan han gora det sa lang tid efterat? Jag antog ju att lonekontoret raknat ratt sa trodde pengarna var mina. Nu ligger arendet hos inkasso och de hotar med kronofogden om jag inte betalar innan sista september. Tacksam for svar!

Lawline svarar

Sådana här situationer, som kallas "condictio indebiti", är tyvärr inte direkt reglerade i svensk lag, även om de är ganska vanligt förekommande. Det finns alltså inget lagstadgande som förbjuder din fd arbetsgivares sätt att agera, tvärtom är utgångspunkten att han har rätt att kräva pengarna åter. När det gäller felaktiga löneutbetalningar görs dock ofta undantag från denna huvudregel. För att du ska få behålla pengarna krävs att du varit i god tro, d.v.s. att du varken insåg eller borde ha insett att lönebeloppet var för högt. Arbetsdomstolen har bedömt den här frågan genom att först se på ifall arbetstagaren har haft anledning att granska lönebeskedet närmare och sedan undersöka om felet borde ha upptäckts vid en närmare granskning. Man tar vid bedömningen hänsyn till beloppets storlek i förhållande till den totala lönen och om man har en fast eller varierande månadslön. I detta fall är det ju inte fråga om någon större summa pengar, men det är en stor andel av den totala månadslönen och det är därför svårt att avgöra hur en domstol skulle bedöma frågan. Enligt rättspraxis krävs också att du har inrättat dig efter betalningen. Det krävs alltså att du t.ex. har förbrukat pengarna eller på annat sätt inriktat dig efter summan på den lön du fick. Detta bör inte vara några större problem att hävda då din fd arbetsgivare dröjde ett halvår innan han kom på sitt misstag och kontaktade dig. Om du vill protestera mot din fd arbetsgivares krav bör du göra detta skriftligt och datera din protest. Lycka till! Vänliga hälsningar, Marie Aronsson
Marie AronssonRådgivare