FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt16/09/2007

Ansvar för skadade fönster på bostadsrätt

Hej! Har en fråga ang. vem som står för kostanden för krossade glasrutor i en bostadsrättförening. Vi har nämligen i vårt hus blivit utsatta för en skadegörelse där ett gäng ungdomar kastat sten på fönstren. Detta resulterade i att tre lägenheter blev drabbade och totalt sju fönster blev krossade. Föreningen hänvisar till våra stadgar, men när vi läser där står det inte klart och tydligt vem som står för vad utan att det blir en tolknings fråga. Jag kommer här nu citera stadgan " Bostadsrättshavaren skall på egen bekostnad hålla lägenheten jämte tillhörande utrymmen i gott skick. Detta gäller även marken, balkongen, terassen och uteplats, om sådan ingår i upplåtelsen. Till lägenheten räknas * glas och bågar i lägenhetens fönster och dörrar"

Lawline svarar

Karakteristiskt för bostadsrätt är bostadsrättshavaren själv svarar för det inre underhållet av lägenheten och marken, såvida inte bostadsrättsföreningen tagit på sig annat ansvar i stadgarna. Om inte stadgarna innehåller säger något om det, gäller jordabalken 7 kap. 12 § som precisering av vad som skall anses med det inre underhållet. I detta fall har det dock, så som du skriver, preciserats vad som skall räknas till det inre underhållet. Då stadgarna räknar in glas där så är det ni som bostadsrättshavare som svarar för underhåll och därmed skada på dem.
Rasmus FahlénRådgivare