FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt20/09/2007

Kan man friskriva sig från dolda fel?

Kan man som säljare av en fastighet friskriva sig från "dolda fel" på fastigheten med följande text: "Fastigheten överlåtes i befintligt av köparen noga besiktigat och godkänt skick och säljaren friskriver sig härmed från allt ansvar för fel och brister i fastigheten. Köparen har beretts tillfälle att före köpet besiktiga fastigheten och avstår härmed med bindande verkan från alla anspråk mot säljarna på grund av fastighetens skick." Är detta lagligt och rätt ?

Lawline svarar

Hej! Vid köp av fast egendom som det är fråga om här finns reglerna om detta i JB kap 4. Detta kapitel innehåller en rad olika bestämmelser rörande säljarens och köparens förpliktelser. Dessa regler är dispositiva, dvs parterna kan avtala om annat, förutom när det gäller konsumentköp vilket framgår av 19 d § där det står: "En näringsidkare som i sin yrkesmässiga verksamhet sålt en fastighet till en konsument huvudsakligen för enskilt ändamål får inte mot konsumenten åberopa ett köpevillkor som i jämförelse med bestämmelserna i 11–19 c §§ är till nackdel för denne. Trots första stycket kan näringsidkaren och konsumenten träffa avtal om att ersättning för skada enligt bestämmelserna i 12–19 §§ inte skall omfatta förlust i näringsverksamhet." Det går med andra ord allderles utmärkt att som säljare friskriva sig från dolda fel som skett i detta fall och det är helt lagligt. Om man vill friskriva sig från dolda fel bör man inte använda sig av en för allmänt hållen generell friskrivningsklausul av typen "fastigheten säljs i befintligt skick" utan den bör formuleras exempelvis som den Ni anger i frågan. Vänligen
Christina WeilanderRådgivare