FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt10/10/2007

Byte av fastigheter

Vi är en familj som äger ett hus, så gör även mina föräldrar fast deras är större. Nu funderar vi på om det är möjligt att ge varandra husen i gåva och liksom byta. Detta för att på så sätt undvika en massa skatt och mäklar-arvoden. Om detta är möjligt vad krävs föra att bytet ska kunna ske? Vilka sorts papper måste upprättas o.s.v?

Lawline svarar

Det är fullt möjligt att genomföra bytet utan skattekonsekvenser. Ni skall först upprätta sk. fångeshandlingar. Detta innebär i erat fall att ni skriver två papper där ni förklarar att respektive fastighet överlåts genom gåva till den andre/andra. Papprena skall dateras och undertecknas av både gåvogivaren och gåvotagaren. Fastigehtsbeteckningarna måste naturligtvis anges. Papprena skall sedan skickas till inskrivningsmyndigheten i samband med lagfartansökan. Vad denna ansökan skall inehålla samt vilken inskrivningsmyndighet ni skall skicka handlingarna till får du reda på http://www.dom.se/templates/DV_InfoPage____908.aspx . Det kommer kosta 825 kr i expeditionsavgift per lagfart. Som du kanske vet finns inte gåvoskatt längre. Ni kommer dock bli tvungna att betala eventuell realisationsvinstskatt om ni någon gång i framtiden säljer fastigheterna. Med vänlig hälsning
Rådgivare